Sztepp by step 1. rész
Gene Kelly elegáns, légies könnyedséggel, és akrobatikus ügyességgel előadott sztepp-mozdulatainak eredete
visszavezethető az Egyesült Államok rabszolgatartó korszakába. Az afrikai
törzsek a dobolást kommunikációra is használták, ezért a rabszolgakereskedők és
a déli államok rabszolgatartói betiltották a dobok használatát.
Minden bizonnyal úgy gondolták, hogy ezzel megakadályozhatják a szétszórt
rabszolgacsoportok közötti nagy távolságú kommunikációt, ezáltal csökkenthetik
egy összehangolt lázadás esélyét. Nem számoltak azonban az afrikaiak furfangos
észjárásával; mivel hangszerük nem volt, lábdobogással állították elő megszokott
otthoni ritmusaikat. A sokgyökerű sztepp kezdeteit az 1800-as évek első felére
tehetjük.
Ekkor alakultak ki az ír step és az angol, illetve a skót clog
lépéskombinációi, illetve az új afroamerikai táncok mozdulatsorainak, és ritmikus
dobogásának kombinációjából egy, már új táncnak tekinthető stílus az USA déli
államaiban. 1828-ban a rabszolgáktól ellesett lépéseket, technikákat elegánsan
felvitték a varietéműsorok pódiumaira és Thomas „Daddy” Rice
kezdeményezésére létrejöttek az ún. „Minstrel show-k”.
Ezekben a műsorokban a fehér művészek nagyon jellegzetesen elnagyolva feketére
maszkírozták magukat, meglehetősen rasszista színezetet adva ezzel a
jelenségnek, de érdekes módon ez tette lehetővé, hogy végre fekete művészek is,
hasonló sminket használva, felléphessenek ezekben a műsorokban. Szintén erre az
évre tehető a sztepp (tap) tánc kifejezés első fennmaradt előfordulása.
Kovács Rhewa Andrea